Svar på vanliga frågor om Parsun utombordare
Ska jag ha lång eller kort rigg?
Samtliga Parsuns utombordare finns med antingen kort (S) eller lång (L) rigg.
Kort rigg innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är ca 15 tum (38-42 cm) hög.
Lång rigg innebär att utombordaren är anpassad för en akterspegel som är ca 20 tum (51 cm) hög.
Man mäter akterspegeln från toppen av motorfästet (där man hänger motorn) till botten på båten.
Det finns oftast en angivelse från din båttillverkare om du ska ha kort (S) eller lång (L) rigg på din båt.
Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, är tum regeln att antikavitationsplattan ska vara minst 10cm under vattenytan.
Det viktigaste är att motorn är nere ordentligt under vattnet så motorn kan suga upp kylvatten utan problem.
Men motorn ska inte sticka ner för långt under båten då den då orsakar onödigt motstånd.
Ingår bensintank?
Ja, till samtliga motorer ingår bensintank.
2.6hk har inbyggd bensintank, 4-6hk har inbyggd tank (går även att ansluta extern tank).
Till 9.8hk motorn medföljer en extern tank på 12l.
Till 15, 20, 25, 40, 50 och 60 hk motorn medföljer en extern tank på 24l.
Vilken stigning ska jag ha på propellern?
Parsuns utombordare är vid leverans utrustade med propeller som ska fungera bra med flesta typer av båtar.
Men det kan vara så att du genom att anpassa stigningen till din båt och last kan utnyttja motorn mer optimalt.
Det är framförallt på de större motorerna man brukar byta stigning.
Stigningen på propellern kan förenklat jämföras med växlarna på en bil. En lägre stigning ger en starkare motor men lägre toppfart medans en högre stigning ger en högre toppfart.
Kan jag tanka E10 i Parsun utombordare?
Ja, men vi rekommenderar 98 om det går att få tag på.
Vi rekommenderar bara att du tankar vanlig blyfri 98 eller 95.
Hur får jag tag i reservdelar till Parsun?
Du kan köpa reservdelar hos din närmsta Parsunhandlare.
Vill du själv leta upp delen finns sprängskisser och du kan även beställa delar direkt i webbshoppen.
Hur transporterar jag min utombordare
Parsuns 4-takts utombordare har precis som alla andra 4-takts utombordare ett oljetråg som smörjer motorn.
Detta gör att du måste vara noga med hur du lägger motorn när du transporterar den.
Generellt ska Parsuns motorer ligga med rorkulten nedåt, men titta noga i din instruktionsbok och det finns också dekaler på motorn som visar hur du kan lägga motorn.
Lägger du motorn ner fel finns risk att olja rinner in i motorn och sedan också läcker ut från motorn.
Händer detta måste du torka upp olja och få bort oljan inifrån motorn.
Serva motorn enligt serviceschemat
Detta innebär normalt en första service efter 10 driftstimmar (max 3 månader) och därefter var 100 driftstimme (minst 1 gång per år).
Vinterförvaring eller längre avbrott från användande
Konservera Parsun motorn vid vinterförvaring eller längre avbrott från användande (Se manual eller lämna till verkstad).
Kör allra minst slut på bensinen i förgasaren. Annars finns risk för startproblem vid nästa användningstillfälle.
När är min Parsun utombordare tillverkad
Första bokstaven i serienumret anger vilket år Parsun motorn är tillverkad. T.ex. V12345678 där anger V att motorn är tillverkad 2020. För andra år räkna uppåt eller nedåt i alfabetet.